Home office je každodennou realitou pre mnohých z nás – domáca kancelária či pracovný kút je miestom, kde trávime veľa času. K domácej pracovni neodmysliteľne patria nielen kancelárske potreby a elektronika, ale aj papiere a archivačné systémy. Celosvetovo uznávaná odborníčka na upratovanie Marie Kondo radí, ako sa nenechať zahltiť pracovnými papiermi a vytvoriť si v nich poriadok a fungujúci systém.
Vytvorte si praktický úložný priestor pre pracovné papiere
Na začiatku vyčleňte pracovným papierom miesto v rámci kancelárskeho nábytku. Koľko miesta budete potrebovať? To najlepšie viete vy sami. Ak pracujete s množstvom papierových spisov či odbornej literatúry, ktoré potrebujete mať poruke, bude pre vás ako stvorený sektorový nábytok do kancelárie, ktorý má veľa poličiek. V prípade, že sa väčšina vašich pracovných podkladov nachádza online a nepotrebujete archivovať veľa papierov, stačí vám i úložný priestor, ktorý ponúka pracovný stôl, prípadne komoda s dvierkami alebo zásuvkami. Bez ohľadu na to, kde vaše papiere uskladníte, Marie Kondo radí, aby ste si v nich najprv urobili poriadok a systém, čomu predchádza dôkladné triedenie.
Rozdeľte si papiere na dve kategórie a nájdite im domov
Ak sa pustíte do triedenia papierov podľa Marie Kondo, je ideálne, ak si všetky pracovné papiere zhromaždíte na jednu kopu. Následne ich rozdeľte na dve základné kategórie:
- papiere, ktoré si potrebujete nechať (napr. účtovníctvo, pracovné zmluvy a pod.)
- papiere, ktoré si vyžadujú vašu akútnu pozornosť (napr. účet za telefón, aktuálny pracovný spis, vizitky obchodných partnerov, atď.).
Prvú kategóriu môžete ďalej podľa potreby triediť na podkategórie a tie umiestniť do krabíc, zakladačov či zásuviek komody. Druhú skupinu papierov by ste mali mať poruke na vašom pracovnom stole. Tieto papiere s aktuálnou agendou môžete vložiť do vertikálnych stojanov na dokumenty, ktoré Marie Kondo odporúča najmä preto, lebo na stole zaberú menej miesta, než horizontálne odkladače a zásuvkové boxy.
Tip: Doprajte si luxus v podobe atraktívnych plastových, kovových alebo papierových stojanov na dokumenty, ktoré budú lahodiť vášmu oku. Aj vďaka nim bude pre vás ľahšie prehliadať papiere, ktoré si vyžadujú vašu pozornosť.
Digitalizujte papiere a ušetríte miesto
Jedna z dobrých rád, ktoré Marie Kondo dáva všetkým, ktorí sa chcú zbaviť mora papierov, znie: digitalizujte. Budete potrebovať veľký pracovný stôl, na ktorý sa zmestí váš počítač a skener, prípadne menší stôl a malý, jednoduchý príručný alebo konferenčný stolík. Výhodným riešením, ktoré nezruinuje váš rozpočet, je tlačiareň, ktorá obsahuje aj skener a kopírku. Papiere, ktoré ste pretransformovali do digitálnej podoby, môžete s pokojným svedomím skartovať s pomocou elektrickej alebo ručnej skartovačky.
Vyčistite si svoj digitálny priestor
Podľa Marie Kondo je dôležité robiť tento krok až na záver, keď už máte vytriedené „hmotné“ papiere. Môžete začať triedením a vymazávaním e-mailov, ktoré sa vám nakopili v schránke. Ak si chcete vašu digitálnu očistu spríjemniť, môžete si k nej uvariť dobrý čaj alebo kávu a usalašiť sa na sedačke s vašim počítačom a ľahkým, prenosným stolíkom na notebook. Na pracovnej ploche počítača vám stačí zopár priečinkov, v ktorých sa budete ľahko orientovať. Jeden priečinok môžete prenechať aktuálnej agende. Uprataná pracovná plocha v počítači čistí myseľ – rovnako ako čistý pracovný stôl, na ktorom nie sú žiadne zbytočné predmety. Súbory, ktoré nepotrebujete, s ľahkosťou vymažte.
P.S.: Nezabudnite na pravidelné zálohovanie dôležitých pracovných súborov. Externý disk s archivovanými súbormi patrí do bezprašného prostredia, ideálne do špeciálneho puzdra. Bezpečným úkrytom pre vaše pamäťové karty a USB kľúče je antistatické vrecko vo vnútri zásuvky komody či praktického organizéru.
P.S.: Potrebujete viac informácií o nábytku do pracovne, ktorý máme v ponuke, alebo o spôsobe dodania tovaru? Radi vám pomôžeme. Kontaktujte nás e-mailom či telefonicky alebo využite náš chat v pravom dolnom rohu vašej obrazovky.